سخنان اتودیان!

تراوشات ذهنی یک سیاست زده

سخنان اتودیان!

تراوشات ذهنی یک سیاست زده

سخنان اتودیان!

در این وبلاگ مطالب مختلف در زمینه های مذهبی، علمی، فرهنگی، طنز و ... در اختیار خوانندگان عزیز قرار خواهد گرفت

[لینک کردن برخی وبلاگ ها دلیل بر تایید تمام نظرات انها نیست]

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

نقل است که پیامبر اکرم(صلّی الله علیه و آله) گُردانی را فرستاد و بر آن ها فردی از انصار گماشت و دستور داد که از آن فرد اطاعت کنند. روزی آن فرمانده، بر افراد گردان خشم گرفت و گفت: ((مگر نه اینکه فرستاده خداوند اطاعت من را بر شما واجب کرده؟)) پاسخ دادند: ((بلی)). پس دستور داد هیزم جمع کنند و آتش بزنند و دستور داد افراد گردان به درون آتش بروند! افراد گردان از این کار امتناع کردند تا اینکه خشم فرمانده گردان فروکش کرد. وقتی این خبر به پیامبر(ص) رسید، فرمود: ((همانا اگر داخل در آتش می شدند، تا روز قیامت از آن خارج نمی شدند (یعنی روانه جهنم می شدند)؛ همانا اطاعت کردن فقط در امور معروف و پسندیده است [نه امور منکر و ناپسند] ))


دعائم الإسلام، ج‏1، ص 350


از این روایت به خوبی می توان فهمید که اگر ائمه اطهار علیهم السلام در عصر غیبت، اطاعت از مراجع را واجب کردند، اطاعت در معروف است نه منکر همانطور که پیامبر(ص) فرمود اطاعت از آن فرمانده فقط در معروف است نه منکر. از همین رو مراجع بزرگوار تقلید، تقلید و همچنین اجتهاد در ضروریات و همچنین در اصول دین را حرام و  تنها در امور اختلافی روا دانستند.


مرحوم شیخ مفید(ره) در کتاب المقنعة ص810 می نویسد: ((...اگر فقیهی موافق با ظالمان در امری که مخالف فرمان خداوند است حکمی داد، بر هیچ کس از مؤمنین یاری نمودن او جایز نیست و یاری کردن او وقتی جایز است که مطیع خداوند باشد...))


مثلاً اگر متمرجعی پیدا شد که موسیقی و شطرنج را حلال کرد یا تبری و لعن را حرام کرد، اطاعت از چنین کسی تنها دوزخ را در پی دارد.


بـا مـا هـمـراه بـاشـیـد: https://telegram.me/joinchat/CJz71T8DP-IDc6VK8eyd_Q

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۷/۳۰

نظرات  (۱)

۳۰ مهر ۹۵ ، ۱۸:۳۷ ماه میسان
تحریم موسیقی و شطرنج از ضروریات است یا از اصول دین که اگر مرجعی حکم به تحریم آن به کلی نداد اطاعتش دوزخی می کند آدم را؟؟؟
(دعائم برا یه اسماعیلیه)
پاسخ:
روایات در مذمت موسیقی و شطرنج به تواتر رسیده درحالیکه یک روایت هم در تایید این دو گناه وجود نداره... در روایتی هست که از رفتار های مردم آخرالزمان بازی کردن با شطرنج است
اما راجع به اسماعیلی بودن ابن حیون نویسنده دعائم الاسلام،بسیاری از علما همچون علامه مجلسی و محدث نوری او را شیعه امامی و کتابش را معتبر می دانستند و معتقد بودند مولف ان تقیه می کرده و گروهی از علما هم او را اسماعیلی ولی کتابش را معتبر می دانستند هرچند برخی علما هم نه شخصیت وی را تایید کرده اند نه کتاب او را مثل مرحوم صاحب جواهر... بر فرض نظر گروه سوم درست باشه، این روایت در صحیحین اهل سنت و همچنین مستدرک الوسایل محدث نوری آمده و محفوف به قراین هم هست مثل حدیث متواتر لا طاعة لمخلوق فی معصیة الخالق و ...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی