سخنان اتودیان!

تراوشات ذهنی یک سیاست زده

سخنان اتودیان!

تراوشات ذهنی یک سیاست زده

سخنان اتودیان!

در این وبلاگ مطالب مختلف در زمینه های مذهبی، علمی، فرهنگی، طنز و ... در اختیار خوانندگان عزیز قرار خواهد گرفت

[لینک کردن برخی وبلاگ ها دلیل بر تایید تمام نظرات انها نیست]

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

مردانی با کروموزوم XX بدون کروموزوم Y!!!!

چهارشنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۴۵ ب.ظ

در سال 1964 میلادی پروفسور آلبرت دولاشاپل و همکارانش مردی را مشاهده کردند که ژنوتیپ زنانه(46 کروموزوم پیکری و دو کروموزوم X بدون کروموزوم Y) دارد ولی فنوتیپ(ظاهر) مردانه کامل داشت. این مرد دوجنسه(هرمافرودیت) نبود و ظاهر و حالت فیزیکی مردانه داشت ولی بیضه های این مرد کوچک بود و اسپرم هم تولید نمی کرد(آزوسپرمیا). نام این بیماری، به افتخار جناب دولاشاپل، به سندروم دولاشاپل نامگذاری شد.


درباره علت این سندروم(بیماری)، دو فرضیه ارائه داده اند:


  1. فرگوسن اسمیث و همکارانش اذعان کردند این امر به خاطر جابجا شدن(Crossing Over) قسمتی از کروموزوم Y حاوی ژن SRY (ژن مردساز) با کروموزوم X در طی فرآیند میوز(تولید سلول های جنسی) است که در نتیجه آن سلول اسپرمی با کروموزوم X حاوی ژن مردساز تولید می شود.
  2. برکوویتز و ویلین و همکارانشان، مردانی با کروموزوم XX را گزارش کردند که SRY نداشتند. مک الریوی و همکارانش اعلام کردند که به نظر می رسد ژن SRY در واقع مهار کننده توالی را که به ایجاد بیضه مردانه منتهی می شود، مهار می کند. SRY به طور منفی لوکوس(ناحیه) پیکری Z را -که ژن های تعیین کننده صفات مردانه را خاموش می کند-، کنترل می کند. در مردان عادی، SRY بر بازوی کوچک Y نزدیک ناحیه پیکری کاذب قرار دارد. ممکن است در این مورد(مردان با کروموزوم XX بدون SRY) ناحیه Z جهش مغلوب رخ دهد لذا ژن های تعیین کننده صفات مردانه خاموش نشوند درنتیجه مردانی با ظاهر مردانه ولی با ژنوتیپ زنانه به وجود آیند.


لازم به ذکر است بازوی کوچک کروموزوم Y حاوی ژن های مربوط به اسپرم سازی نیز هست که فقدان آن آزوسپرمیا(عدم ایجاد اسپرم) را به دنبال دارد.


Simple, Free Image and File Hosting at MediaFire
نقشه کروموزومی مردان با سندروم دولاشاپل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی